Hoppa till sidans innehåll

Historia

Växjö BGK bildades 1948 på ett café i Växjö vid namn Askelyckan (finns fortfarande i centrala Växjö) av några idérika människor. Sen dess har det hänt många saker runt klubben. Vi började med att ha våra banor runt Teaterparken och hette på den tiden Växjö MGK.

Tiderna förändrades och vi flyttade ner till Spetsamossen 1953. Då tillhörde vi en av landets mest framgångsrika föreningar. Under tidens gång så blev medlemmarna äldre och inga nya rekryterades och vi bytte också namn till Växjö BGK PRO, vi är nu framme vi mitten på -80 talet. Runt denna tiden så började någonting hända, nya ansikten som Björn Berntsson och Dan Ericsson (då runt 10 år) fatta tycke för sporten. Det började komma fler intresserade och klubben började få ett nytt utseende. Det var under JSM-92, Lövgärdet, som juniorerna Böna/Daffy insåg att det inte var så kul att bli uppropade i högtalarna så här:
- nummer 27 Björn Berntsson Växjö BGK PRO,
halv kul för en 16 åring...

Vi bytte namn till Växjö BGK och flyttade samtidigt våra banor till norra delen av Spetsamossen. Året var då 1995. Sedan dess har vi haft våra Nifo banor liggande här och kommer förhoppningsvis inte flytta mer under 2000 talet.

Uppdaterad: 08 APR 2008 19:54 Skribent: Tuula Mörck

2400x1200%20Gul

besöksräknare
Antal besök sedan 19 maj 2011